tirsdag 25. september 2007

Pannekaker




2 – 3 egg knekkes i en bolle
½ ts salt piskes i
6 dl melk piskes i
3 dl mel piskes i
Blir det masse klumper –
la røren stå ½ time eller til neste dag –
og visp igjen, så er det lettere å få vekk klumpene.
Ha en klatt margarin i stekepannen,
og stek pannekaker.
Setter seg pannekakene fast –
prøv med litt mer mel i røren, og/eller ett egg til.
Vil det seg ikke likevel –


LAG ARME RIDDERE
Til det trenger du pannekakerøre og
gammelt brød.
Ikke for gammelt, men gjerne tørt,
julekake og annen gjærbakst er fine saker.
Skjær brødet i skiver, dypp i røren slik at
det kommer pannekakerøre på begge sider,
og stek til de får en fin farge.
Server med kanel og sukker eller syltetøy.

OVNSPANNEKAKE
Lag røre som til tynne pannekaker.
Smør en langpanne og hell røren i rett før
den settes i ovnen på 225 grader i ca 20 min.

4 kommentarer:

Klarafina sa...

Pannekaker liker alle barn - både store og små.
Variasjon:
- ha litt epler, bananer og rosiner oppå røren og la det steke med
- pisket krem og jordbær
- is og sjokoladesaus

Brit. (lille meg) sa...

Et tips: Ha i det tørre i røra først, så melka og til slutt eggene. Da unngår du klumper i røra. Bare prøv !
Men også denne bør stå et kvarters tid å "svelle" litt før du steker pannekakene.
Lykke til !
Hilsen lille meg.

Klarafina sa...

Takk lille meg for tipset. Høres ut som et godt knep som er verdt å prøve.

Two sa...

Takk for oppskrift på pannekaker, dattera mi skulle lage og ville sjå ei oppskrift først, så då leita eg opp i din blogg! Helsing Juliann